Werkplaats

Autoschade J&D uit Kampen is voorzien van een zeer volledige en goed uitgeruste werkplaats.

Bij ons kunt u terecht voor verschillende soorten schades:

  • lakschade
  • stoeprandschade
  • stormschade
  • blikschade
  • bumperschade
  • deukschade
  • sterretjes in voorruiten
  • koplampschade
  • roestschade

Blikschade

Blikschade is schade aan de carrosserie van de auto, zoals bijvoorbeeld een deuk in de bumper. Blikschade ontstaat vaak door een botsing met een andere wegbestuurder of doordat u per ongeluk ergens tegenaan rijdt, zoals een paaltje. De meest voorkomende vorm van blikschade is dan ook deukschade. Blikschade wordt vaak verward met lakschade, maar lakschade is schade aan de laklaag van de auto. Als u tegen een paaltje aanbotst, kunt u zowel blikschade als lakschade hebben.

Lakschade

Verschillende soorten lakschades

Lakschade is een zeer brede term. Zo kan lakschade door veel verschillende oorzaken ontstaan en zo ook op verschillende manieren herstelt worden, afhankelijk van de grootte en de ernst van de schade.

Krassen

Autolak bestaat uit meerdere lagen. Een kras kan dus ook voorkomen in één of meerdere lagen, afhankelijk van hoe diep de kras is. Als alleen de bovenste laklaag beschadigd is, kunt u de auto zelf polijsten. U kunt dit checken door de beschadiging nat te maken met uw vinger. Blijft de kras zichtbaar? Dan heeft u te maken met een diepe kras, waarbij meerdere laklagen beschadigd zijn geraakt. Bij het herstellen van een diepe kras zal de schade opnieuw geschuurd en gespoten moeten worden om roestvorming te voorkomen.

Zand

Zand is een veel voorkomende oorzaak van lakschade. Tijdens het rijden kunnen er kleine krasjes op uw lak ontstaan, bijvoorbeeld door de wind en de snelheid van uw auto. Helaas is dit niet te voorkomen. Ook ontstaan kleine krassen vaak doordat de auto niet op de juiste manier gewassen wordt, waardoor het zand over de auto heen schuurt. Deze krasjes worden swirls genoemd. Gelukkig zijn deze met polijsten snel te herstellen.

Erosie

Met erosie wordt het proces van slijtage van de bovenste autolak bedoeld. Veel voorkomende oorzaken hiervan zijn bijvoorbeel zand, steentjes, strooizout of zelfs vogelpoep. Zo is het belangrijk om uw auto goed schoon te houden, maar de auto wel eerst af te spoelen zodat het meeste vuil van de laklaag verdwijnt. Gebruik liever geen spons, maar een microvezeldoek. In een spons blijven makkelijk vuilresten zitten, wat krassen kan veroorzaken.

Bumperschade

Bumperschade is één van de meest voorkomende autoschades. Steenslag, een paaltje of de trekhaak van een andere auto kunnen zomaar zorgen voor krassen, een deukje of scheurtje in de bumper.

Kunststof bumper repareren

Vroeger werden bumpers standaard van staal gemaakt. Schade aan de bumper betekende dus direct dat de gehele bumper vervangen moest worden. Een dure reparatie. Tegenwoordig worden bumpers vooral van kunststof of polyester gemaakt, waardoor het herstel een stuk makkelijker en goedkoper is.

We gebruiken de term kunststof bumper vaak voor bumpers die gemaakt zijn van een mix van materialen met als hoofdcomponent ABS plastic, polyester of composiet. De beschadiging kan anders zijn dan bij een metalen bumper en is goed te herstellen. Ook scheuren in bumpers zijn vaak goed te herstellen.

Herstelmethodes bumperreparatie

Wanneer uitdeuken?

Een deuk in een bumper kan met of zonder lakschade voorkomen. Bij een deuk in de bumper zonder lakschade wordt de herstelmethode ook wel restylen genoemd. Om de bumper te kunnen repareren wordt de bumper verhit, zodat de deuk vervolgens uitgedeukt kan worden. Dit is mogelijk bij schades kleiner dan een €2,- muntstuk.

Is er wel lakschade ontstaan? De beschadigde bumper wordt dan geschuurd en indien nodig geplamuurd. Vervolgens wordt de lak gemeten en gemengd. De monteur spuit dan op de plek van de schade de sneldrogende lak, precies in de kleur van uw auto, ook wel spotrepair genoemd.

Wanneer moet er ook gelast worden?

Bij een scheur in de bumper, wordt de bumper meestal eerst uitgedeukt om vervolgens de scheur uit te kunnen frezen. Uitfrezen zorgt ervoor dat het oppervlak waar het reparatiemateriaal aan kan hechten groter wordt, zodat de schade aan de bumper beter gerepareerd kan worden. Vervolgens kan er gelast worden. Na het lassen wordt de bumper opnieuw geschuurd en gespoten in precies zelfde kleur als uw autolak.

Koplampschade

Koplampschade is een schade waar veel mensen niet bij stil staan. Door steenslag en blootstelling aan diverse weersinvloeden zoals de zon (uv-straling) worden koplampen dof en beginnen ze te verkleuren. Op de lange termijn kan een koplamp zelfs gaan eroderen.

Koplampen worden tegenwoordig gemaakt van polycarbonaat. Dit is een hard soort kunststof dat veel licht doorlaat en dus ideaal is voor autoverlichting. Het nadeel van polycarbonaat is echter dat het kras gevoelig is. Steenslag is dus een grote boosdoener wat betreft doffe koplampen.

Vraag bij Autoschade J&D gratis en vrijblijvend offertes aan voor het laten herstellen van jouw koplampschade.

 

 bosch-logo   rdw_logo